ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים

רקע
הסינוסים (מערות הפנים) הם קבוצה של חללים מלאים באוויר המקיפים את חללי האף. מצב דלקתי של חלל האף נקרא סינוסיטיס ומתבטא בקושי בנשימה אפית, נזלת/ליחה, ירידה בחוש הריח וכאבי ראש. כמו כן קיימת במרבית המקרים פגיעה קשה באיכות החיים הכוללת הפרעות בשינה ובריכוז. עייפות, ירידה במצב רוח ובתפקוד באופן כללי.
הטיפול בסינוסיטיס הוא לרוב שמרני וכולל שטיפות של חללי האף עם מי מלח, תרסיסים מקומיים המכילים סטרואידים, טיפול אנטיביוטי ולעיתים גם סטרואידים דרך הפה או בזריקה.
ניתוח סינוסים שכיח בעיקר במצב של סינוסיטיס כרונית שאינה מגיבה לטיפול שמרני ופוגעת באיכות החיים של המטופל. מטרתו היא לאפשר ניקוי של פוליפים, הפרשות ורירית חולה וכן את הרחבת הפתחים הטבעיים שדרכם מתנקזים הסינוסים. הדבר מאפשר ריפוי של הדלקת, ושיפור בתפקוד של הסינוסים. כמו כן לאחר הניתוח יעילות טיפול מקומי לאף ולסינוסים בתרסיסים או שטיפות עם תרופות הינו יעיל יותר . סיבות אחרות, אך פחות שכיחות לניתוחי סינוסים הן אירועים חוזרים של סינוסיטיס, מוקוצלה, וכן גידולים שפירים או ממאירים של הסינוסים.
טרם הניתוח חשוב מאוד לבצע בדיקה מקיפה של האף כולל עם אנדוסקופ וכן לבצע צילום CT של מערות הפנים. צילום זה מאפשר למנתח להתרשם מחומרת המחלה ולתכנן את הניתוח באופן אישי לכל מטופל.

על הניתוח
הניתוח מתבצע בהרדמה כללית בעזרת אנדוסקופ, סיב אופטי המחובר למסך חיצוני, על מנת ליצור הגדלה ואיכות תמונה טובה יותר למנתח. הניתוח מתבצע בתוך חלל האף, ללא חתכים עוריים חיצוניים. לצורך גישה ניתוחית ייתכן ויהיה צורך בתיקון סטית מחיצה. כתלות בממצאי הבדיקה וההדמיה הטרום ניתוחית, המנתח יבצע את הניתוח. יתכן ויפתח את כל הסינוסים או רק את חלקם, כתלות בחומרת המחלה. לעיתים יש צורך בשימוש במערכת ניווט, בעיקר בניתוחים חוזרים או מחלה מפושטת, על מנת לאפשר למנתח להתמצא בחללי האף בצורה מיטבית. בדר"כ בגמר הניתוח יחליט המנתח אם יש צורך להניח חבישה פנימית -טמפונים נספגים או שאינם נספגים (פחות שכיח). לעיתים, במקרים בהם בוצע גם ניתוח ליישור מחיצת האף יונחו בחלל האף לוחיות סיליקון דקות דו צדדית.

סיכוני הניתוח

באופן כללי הניתוח הוא בטוח מאוד בידיים מיומנות.
בפחות מאחוז אחד מהמקרים יתכנו סיבוכים משמעותיים הבאים:
דמם אפי משמעותי
מערות הפנים נמצאות בסמיכות לעיניים ולמח. סיבוכים הקשורים לפגיעה באברים אלו הינם נדירים ויכולים לבוא לידי ביטוי כ–
פגיעה בארובת העין, אשר יכולה להביא לדימום בתוך ארובת העין ושטף דם ובמקרים נדירים מאוד עיוורון
פגיעה בדרכי הדמעות והיווצרות של דמעת לאחר הניתוח
פגיעה בקרומים המקיפים את המוח עם דלף של נוזל הסובב את המוח (CSF)
לעיתים יש צורך בניתוח חוזר עקב ריפוי לא תקין של איזור הניתוח עם היווצרות של צלקות במיטת הניתוח עם חזרה של הדלקת.

למה לצפות לאחר הניתוח
במהלך הימים והשבועות הראשונים לאחר הניתוח יתכנו גודש אפי, הפרשות דמיות וכאבים קלים. השבוע-שבועיים הראשונים הם מעט קשים יותר אך ככל שהזמן עובר לרוב ההרגשה משתפרת. לרוב הכאבים אינם משמעותיים. על מנת לאפשר ריפוי מיטבי של איזור הניתוח , בתקופה זו –
יש להקפיד על שטיפות האף עם מי מלח
יש להימנע מפעילות גופנית אשר מגבירה את זרימת הדם ויכולה לעודד דמם אפי
יש להימנע מקינוח אפי
לעיתים יש צורך בטיפול אנטיוביוטי או סטרואידלי בתקופה שלאחר הניתוח
יש להימנע מעישון לאחר הניתוח
ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים הוא טיפול יעיל עבור מטופלים אשר סובלים מבעיות סינוסים. במרבית המטופלים (70-90%) חל שיפור משמעותי בסימפטומים ובאיכות החיים. חלק מהאנשים מבחינים בשיפור מהיר לאחר הניתוח, בעוד שאחרים עשויים להרגיש הטבה תוך מספר שבועות או חודשים. יש לציין שחוש הריח חוזר לנורמה רק בחלק מהחולים. כמו כן, במקרים של פוליפים באף, קיים סיכוי של כ 30-40% מהמטופלים לחזרה של הדלקת תוך 5 שנים מהניתוח וצורך בניתוח חוזר בהמשך.

Powered by: Alef Solutions | א. פתרונות