ניתוח לתיקון סטית מחיצה והקטנת הקונכיות התחתונות

רקע

מחיצת האף מפרידה את חלל האף לשניים והיא בעלת חלק גרמי וחלק סחוסי. סטיה של מחיצת האף הינה ממצא שכיח וקיים אצל חלק גדול מהאוכלוסיה. כאשר הסטיה חמורה, היא יכולה לחסום צד אחד של האף ולהפחית את זרימת האוויר, דבר המקשה על נשימה אפית, חד או דו צידית. תופעה נוספת אשר יכולה להופיע אצל מטופלים מסוימים עם סטית מחיצה, היא יצירת גלדים ודמם בחלל האף.

קונכיות האף הם מבנים דמויי מדפים בתוך האף אשר מנקים, מחממים ומוספים לחות לאוויר העובר דרך הנחיריים לתוך הריאות. הן מורכבות ממבנה גרמי אשר מוקף ברירית. כאשר הקונכיות נפוחות עקב אלרגיות, גירוי או זיהום, קיימת תחושה של חסימה אפית וגודש.

טיפולים שמרנים במטופלים עם חסימה אפית כוללים תרסיסים מקומיים המורכבים מחומרים מפחיתי גודש, סטרואידים או חומרים אנטיהיסטמינים כנגד תגובה אלרגית מקומית. במידה וקיימת פגיעה באיכות החיים שלכם, אתם עשויים לשקול ניתוח לתיקון סטית מחיצה ו/או הקטנת קונכיות תחתונות.

על הניתוח

ניתוח ליישור מחיצת האף מתבצע לרוב בהרדמה כללית. במהלך הניתוח, המנתח מיישר את מחיצת האף ע"י פעולות של כריתה, הזזה או החלפת החלקים הסוטים. פעולות אלו מתבצעות דרך חתכים אשר מבוצעים בתוך חלל האף, ללא חתכים עוריים חיצוניים. הניתוח מתבצע בעזרת אנדוסקופ, צינור עם אור בקצהו המחובר למסך חיצוני על מנת ליצור הגדלה ואיכות תמונה טובה יותר למנתח. לעיתים יש צורך בניוד סחוס מחלק אחורי של המחיצה לתמיכה לגג המחיצה או חלקה הקדמי על מנת לשמור על יציבות האף,

בתום הניתוח האזור הניתוחי נתפר עם תפרים נמסים. לוחיות סיליקון דקות ייתכן ויושארו בחלל האף לתקופה של שבוע לצורך ייצוב המחיצה. שימוש בחומרים אחרים כגון חבישה אפית (טמפונים נספגים או שאינם נספגים) יתכן גם כן לפי החלטת המנתח.

קיימות שיטות רבות להקטנת הקונכיות. באופן כללי החלוקה היא לשתי גישות: האחת -הקטנה תת רירית (ללא פגיעה ברירית המצפה את הקונכיה). הדבר נעשה לרוב על ידי צריבה חשמלית /גלי רדיו/ קובלציה. פעולה זו ניתן לבצע גם בהרדמה מקומית.

בגישה השנייה מתבצעת כריתה או גילוח של חלק מהקונכיה. פעולה זו מתבצעת לרוב בהרדמה כללית וכוללת הורדה משמעותית יותר של רקמה של הקונכיה. וכן עם מהלך החלמה ארוך יותר עם סיכוי מוגבר יותר לדימום אפי ולכן פעמים רבות מונחת חבישה נמסה או שלא בחלל האף דו צדדית על מנת למנוע את הדימום. היתרון אולם בגישה זו הוא שככל הנראה סיכויי ההצלחה גבוהים יותר לאורך זמן, במיוחד במצבים של גודש רירית ניכר מאוד.

סיכוני הניתוח

  • דמם אפי
  • הצטברות נוזל בין ריריות מחיצת האף (המטומה ספטלית)
  • פתח במחיצה אשר מחבר בין שני חללי האף ויכול ליצור שריקה בעת נשימה אפית (נקב)- נדיר
  • שינוי מבנה האף החיצוני- נדיר
  • הימשכות תלונות של חסימה אפית למרות ביצוע הניתוח
  • לעיתים יש צורך בניתוח חוזר עקב המצבים המתוארים מעלה.

למה לצפות לאחר הניתוח

הנשימה האפית לאחר ניתוח מסוג זה מגיעה למלוא הפוטנציאל שלה לאחר מספר שבועות מהניתוח. בתקופה זו –

  • יש להקפיד על שטיפות האף עם מי מלח
  • יש להימנע מפעילות גופנית אשר מגבירה את זרימת הדם ויכולה לעודד דמם אפי
  • יש להימנע מקינוח אפי

רוב המטופלים אשר עוברים ניתוחים לתיקון סטית מחיצה והקטנת קונכיות תחתונות נהנים משיפור בנשימה האפית. מידת השיפור משתנה ממטופל למטופל ואינה קבועה. חלק מהמטופלים מספרים על הימשכות התלונות או חזרתם, דבר אשר יכול להוביל להחלטה על הצורך בניתוח חוזר.

 

Powered by: Alef Solutions | א. פתרונות